Derma palestine

glitter-graphics.comhref="http://dermapalestin.blogspot.com"> style="border: 0px solid ; width: 100px; height: 130px;" alt="dermapalestin" src="http://1.bp.blogspot.com/_Vm973LUvZDM/SSDqDx9PctI/AAAAAAAABCc/NeRE2IvJxuI/s320/logo.jpg">>

click sini gak ye

Nak cari apa? taip jer

Kawan Seperjuangan

Monday, January 10, 2011

Nasib si ikan jebong





Korang semua dah dapat hafal ke apa makanan spt. ikan, sayur, binatang, kue, nasik, seafood, western etc2 yang laki korang makan atau tak makan? nampaknya aku belum pass lagilah.  Stakat ni yang aku tau laki aku, memang tak makan organ dalaman binatang. Pastu kalo spesis ikan macam ikan duri, dukang, lolong(uji rashid) pun dia tak makan. Ikan duri tu dia tak makan sebab dia citer zaman dulu2 kan org wat jamban dalam baran/paya (yg bila berak boleh nampak ta*k jatuh) dia kata masa tu ikan duri berlumba2 datang. Laki aku ni orang laut so dia sempat merasa la zaman berak dalam baran apa seme hehe.


Panjang plak mukaddimah. Sebenarnya nak citer semalam aku terlebih rajin so plan nak masak pas balik kje nanti nampak sangat hari-hari lain tak masak kan  .Dok tanya pendapat kawan2 kat Fb Dr hanie suggest siakap msk stim. Maklumlam musim minyak payah nak dapat ni kita stim-stim aje, moga mata laki kita pon stim bila makan. Balik kje terus singgah tepi pantai nak beli ikan segar katanya tapi siakap takde plak. Yang ada selayang, selar, aye yg tak berapa segar, yang ok aku tengok ikan jebong jer. So aku beli selayang 1/2kilo, selar 1/2kilo, jebong sekor angan-angan nak masak merah.


Sampai rmh mak aku(tiap2 petang mesti singgah rumah mak) sementara nak bersihkan ikan baru teringat nak tanya laki dia makan tak jebong. Macam x sedap hati jer sebab seingat aku, aku belum pernah beli ikan ni. Jadi SMS laki jap..


aku - Bi makan dok ikan jebong?
laki - Dok makan


Dalam hati, betul ke dok makan ni.Pelawok ke aku la tu. Call la senang..


aku "Bi sungguh ke dok makan ikan jebong?"
Laki "Dok makan, dok payoh beli la"
aku "Dok payoh beli apa..beli doh ni..tengoh nok basuh...bla..bla...doh guane? Mengharapkan En Laki kata dakyoh masok ah mlm ni, kita makang keda hehe..
Laki "M..ikutlah mana-mana pong" tawar hati sebab tadi aku sms kata nak masak.


Kesian plak kat laki. Nasib baik tadi aku ada beli ikan selayang dengar selar. Malam tu aku masak singgang ikan selayang, celur kangkung yg tanam kat belakang rumah, goreng ikan selar & telo dada utk budak-budak. Kalau dah ikan singgang bertemu celor kangkung pelengkapnya mestilah budu. 3 pot aku masak nasi tinggal sket jer. Laki pon berapa kali kata lama dok makan lauk budu..Dalam hati aku.. apalah salahnya kata..pandai ayang abang pilih lauk. kenyang abang makan ...Sampai matilah laki aku takkan kata macam tu..Tu ayat masa zaman mee cintan je tu.


Oh lupa nak citer nasib si ikan jebong tadi. Aku takdelah buang, aku kasi kat mak aku. Lepas ni kena tambah satu lagi dlm pale otak ikan yang laki tak makan. Buat list la senang supaya lain kali tak berlaku kejadian tak diingini. Tak diinginilah sangat kan haha.






Duri


Dukang








glitter-graphics.com

7 comments:

*Miss Geli^ said...

jamban yang ko ckp tu namanya jamban hanyut..biasanya dalam baran...aku pun orang laut..jamban tu duk kat paya..bila pluuup taek jatuh, ikan belumba lumba datang gigit..hahhaha


weih la...bakpe dok makang ikang jebong tu? sedap weh wat kari...tobak pung...
kalu dak mboh wak kari, bako je se kali ngan kulit2 keras dia tu..sedap..siyes ni..
btw, orang kolompo panggil ikang jebong ni ikang mende ah?? ritu aku ada bagi mil aku ikan jebong tu, pah sudoh dia dok masok (rasanya bila aku takde, dia buang kot) sebab dia dok reti nok buang kulit gane...

Jasfyra said...

laki aku pun mcm2 menda dia xmkn.so,masak kena ikut tekak dia jela..aku?suma menda aku mkn,asal halal..hahahaa

Tie-Ibu wawanisolehah said...

Zura ~ Ye ah milih sungguh laki aku tu bab makan..cuba jadi mcm aku seme bende bedal..kaki ayam..perut lembu..bontot ayam..seme makan haha

Tie-Ibu wawanisolehah said...
This comment has been removed by the author.
h4ni3 said...

ikan jebong tu ikan mende?
tak penah dengar la... hehehe
antu jebon tau la! ;)

::nuRuLaDHar:: said...

wahhh.. =)

kakpah said...

salam, tak pernah tahu pun ada ikan jebong. adik beradik dengan jemsbon?hehe..

Last Comment