Derma palestine

glitter-graphics.comhref="http://dermapalestin.blogspot.com"> style="border: 0px solid ; width: 100px; height: 130px;" alt="dermapalestin" src="http://1.bp.blogspot.com/_Vm973LUvZDM/SSDqDx9PctI/AAAAAAAABCc/NeRE2IvJxuI/s320/logo.jpg">>

click sini gak ye

Nak cari apa? taip jer

Kawan Seperjuangan

Tuesday, November 16, 2010

Mari buat tapai

Sempena hari raya korban esok makcik Tie nak tunjukkan care-care membuat tapai. Jangan tak tau, kat ganu ni setiap kali raya, tapai memang wajib. Dek kerana anak-anak adalah hantu tapai, makcik terpaksa mengigihkan diri belajar wat tapai.

 Mula-mula sejukkan beras pulut yang dah dikukus.Kalu nak tanak pon boleh.(Ni gambar pulut yang dah disebatikan dgn ragi)
 Anginkan ragi keatas pulut(betul ke x ayat ni ha??) Caranya adalah dengan menggunakan penapis teh..kasi rata semua tempat
 Masukkan dalam bekas. Patutnya guna dauh getah @ apa2 daun yang sesuai
Bungkus dgn kain supaya tapai ni demam. 2@, 3 hari pastu dah boleh makan...
Masa makcik tgk wat entry ni mak kat rumah tengah bungkus tapai gak, tapi dia guna dauh getah.Lidi pun dia sanggup raut, tak mainlah guna stalper.


*** Tq, sila datang lagi ***

5 comments:

Jasfyra said...

wah...dah lama gila xmkn tapai.rajin ko wat tie..aku ingatkan tapai ni kena buh gula..xyah rupanya ek..ragi tu mmg manis ye?baru ku tahu..leh ar ko bisnes tapai tie..sure melatopss!!!

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

sedapnnya tapai..aku pun suka sangat makan tapai kak....huhuhuhuhuhu sedappppppppppppp

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

rindu kat mak kat kg..sure raya aji ni dia buat tapai..sob2 tak balik raya kat ganu..giliran perak tahun ni..uhuhu

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

ganu kat kuala terengganu ..org ganu gak ke?

Puan Iza said...

pandainya tie buat tapai ek....iza reti makan jekkkk hehehe....

selamat hari raya haji buat tie & famili...

iza raya kat KL jer tie...tak blk kg pun...huhuhu

Last Comment